torsdag 27 juni 2013

Avslutningsvis...

Skolledningen går på semester från 1/7-5/8. Expeditionen är öppen t o m 5/7. Brådskande ärenden hänvisas till Utbildningskontoret.

Och nu återstår inget annat för mig än att önska er alla en

RIKTIGT GLAD, VARM, SKÖN OCH VILSAM SOMMAR!!


Årskurs 1

Information inför hösten gällande årskurs 1 på Åkerskolan

Klassföreståndare i 1A (Lisbeths grupp) blir Karin Ternulf Larsson. I den klassen kommer, beroende på omständigheterna, även att finnas en resurs - Sari Karlsson. 

Klassföreståndare i 1B blir Åsa Ågren. Åsa är ny och kommer senast från Hovsjöskolan i Södertälje. I den klassen kommer det att finnas en resurs, åtminstone under höstterminen. Det blir Jörgen Lundkvist, som under våren har arbetat på högstadiet.

Välkomstbrev till eleverna kommer under sensommaren, innan skolstart. 

onsdag 26 juni 2013

Datorer...

I samband med avslutningen så lämnade en hel del av våra elever in sina datorer för reparation av garantiskador - småsprickor i plasten mm. Vi hoppades att dessa skulle komma tillbaka innan sommaren, men mängden datorer gjorde att reparatören inte har hunnit med innan sommaren. Det innebär att datorerna lämnas ut igen i samband med skolstart. Vi beklagar detta.

Bakgrunden till beslutet är att vi ansåg det viktigare att eleverna har sina datorer för skolarbete, och att det därför var bättre att lämna in dem under sommaruppehållet.

måndag 24 juni 2013

Ändring avseende placering av åk 3 under renoveringen mm

På grund av hög arbetsmiljöproblem så kommer vi INTE att ha åk 3 i ishallens klassrum under renoveringen. Istället kommer de att placeras i expeditionsbyggnaden i det som nu är personalrum (3B). De kommer att dela detta rum med fritids. 3A kommer att husera nere i bruna huset, i samma länga som åk 2.

Samtidigt så kommer hela expeditionen att flyttas till sina gamla utrymmen i bruna huset. Detta sker under sommaren. Det innebär att besök till expeditionen från och med v. 27 hänvisas till de nygamla lokalerna där.

Utvärdering av vårt hundprojekt


Då vi har gjort en del förändringar till och från för att få projektet att fungera för både elever och oss så är det svårt att på ett bra sätt göra någon form av ”kundundersökning”. Nedan följer en rad reflektioner från lärarhåll.

1. Stort intresse för att gå hundpromenader på lunchtid, dock resulterade detta i eleverna ej åt lunch, varpå vi tog bort lunchpromenaderna.

2. Individuella tider har varit bra för enskilda elever, Ida har hunnit med detta mån, tis och vill fortsätta med detta nästa läsår, ca. 30 min per elev. Har kapacitet att arbeta med 3-4 elever ej mer per vecka. Sylvia känner att hon ej har tid att fortsätta projektet.

3. Hundarna har varit bra för akutinsatser både enskilt och i grupp. Hundarna avdramatiserar och gör eleverna mer öppna för samtal och känner sig både bekväma och sedda i hur de mår och känner.

4. Inomhus med hund har precis börjat med ett läsprojekt med en elev - för tidigt att utvärdera - dock ser eleven fram emot denna stund, är positiv och de fyra tillfällen vi träffats har eleven gjort muntliga förhör i stället för att skriva uppsats i historia.

5. Fritids fungerar en gång per vecka, två gånger hann vi ej med. Fritidstid bör ligga på en fredag, ej måndag, då andra akuta saker ofta uppkommer på måndagar, med inställda tider som följd.

6. Från åk 4-5 har endast en elev deltagit. Eleven har haft tillgång till hund 1-2 ggr/v. För elevens mående har det varit bra, men några större skillnader rent socialt har vi ännu inte sett.

7. Kontinuiteten har brustit ibland, då de inblandade lärarna har varit tvungna att prioritera annat. Detta bör åtgärdas.

Inför nästa termin kan hundprojektet fortsätta med enskilda elevtider tillsammans med Ida. Vi måste då ta fram ett bra utvärderingsinstrument för att kunna värdera nyttan av projektet. 

måndag 3 juni 2013

Kulturskolans sommaraktiviteter

Vår fina kulturskola här i Strängnäs har en hel massa sommarlovsaktiviteter - musikalskola, dansskola, lådbilsbygge, cirkus, teater mm. Inom kort kommer du att kunna läsa mer om det på deras hemsida.

Missa inte detta!

Volleyboll...

Det är med viss stolthet och tämligen lite ödmjukhet som jag kan konstatera att årets lärarlag med god marginal slog våra nior i den traditionella volleybollmatchen. Kanske att den till lärarna insmugna lappen gjorde sitt till för att höja moralen.

Hurra för oss!!

PS. På baksidan av lappen stod det: NI BEHÖVER DET!!

torsdag 30 maj 2013

Avslutningsdags

Återigen är det dags för avslutning.

För Lännaskolans del äger den rum i kyrkan kl. 08.00.

För Åkerskolans del så gäller Engelska parken. Åk F-5 har avslutning kl. 09.00 och åk 6-9 kl. 10.00.

Vi har genom åren haft en hel del problem med parkering på bruksområdet, och har därför kommit överens med Åkers Sweden AB att spärra av hela området ovanför den stora parkeringen vid järnvägen, dvs efter vägkorset Bruksallén-Skottvångsvägen för icke behörig trafik.

Varmt välkomna till skolavslutningen!!

onsdag 29 maj 2013

Vår skolrestaurang...

...har som en skola av 90 blivit utvald till, och omskriven i, boken White Guide Junior. Denna ges ut av White Guide som utser de bästa restaurangerna i Sverige varje år. Som jag tidigare har skrivit så blev vår kostchef Lars Ekström nominerad till Årets Kostchef. Han kom nu på 3:e plats. Grattis Lars!!

I boken White Guide junior fick rektorn en liten pekpinne (se bild), och den kommer vi att rätta till. Vårt eminenta skolkök och vår duktiga kostchef Anja Sarbak är väl värda en plats på hemsidan, och deras mat är väl värda att prova och restaurangen värd ett besök.

Varmt välkomna!

onsdag 15 maj 2013

Modersmål

Ansökningar om modersmål måste vara inne på skolan senast 31/5. Blanketter och kriterier hittar ni på kommunens hemsida här. Ansökan måste förnyas varje läsår.

tisdag 19 mars 2013

Roliga nyheter...

Vi har haft en hel del positiv press nyligen, och här kommer ett axplock:

Lördagen 16/3 skrev Strengnäs tidning om vårt LEAN-arbete och de arbetstidsmätningar som vi gjorde. Läs här.

Lördagen 2/3 Publicerades artikeln om julbetygen i de kommunala skolorna, vilket jag skrivit om tidigare i bloggen. Artikeln finns här.

25/2 Skrev tidningen om vår duktiga elevrådsordförande som tillsammans med sina kollegor från Stallarholmsskolan och Mariefredsskolan skulle åka till Tanzania inom ramen för det projekt som vi skrivit om tidigare. Och här finns den artikeln.

Linnea, Alva och Linn är nu tillbaka från sin spännande resa, och jag hoppas att vi kan få ett litet resereportage till hemsidan och bloggen.

Det är roligt när bra och spännande utvecklingsarbete uppmärksammas!

Spanska...

Efter en lite rörig situation i spanskan på skolan så har vi nu fått en ny spansklärare - Maria Gomez. Hon är, vilket namnet kanske antyder, från Spanien, och flyttade hit för ett parmånader sedan. Hon är lärarutbildad, och utmaningen för henne - och inte minst eleverna - är att lära ut spanska utan att ha annat än spanska och engelska som kommunikationsspråk. Modern forskning visar ju att språkinlärning fungerar bäst om undervisningen huvudsakligen hålls på målspråket, så vi ser detta som en ren förmån och pedagogisk fördel.

Maria kommer till att börja med att vara kvar till sommarlovet.

Välkommen, Maria!

tisdag 5 mars 2013

Årets kostchef - nominerade


Följande tio kostchefer kommer att placera sig bland de tio bästa när tävlingen avgörs på White Guide Junior-galan i Stockholm, den 27 maj 2013. Priset Årets Kostchef går till kostchefer som lyckats med uppdraget att utveckla de offentliga måltiderna i sin kommun genom kommunikation, helhetssyn, tydlighet och helhjärtat fokus på matgästen.

Nominerade (utan inbördes rangordning)

Anita Broddesson, Klippan
Björn Carlsson, Uppsala
Lars Ekström, Strängnäs
Sara Jervfors, Södertälje
Marina Rahm, Kävlinge
Jens Reinecke, Alvesta
Kimmo Stenroos, Sigtuna
Tuula Svedberg, Säter
Linn-Linn Thun, Stockholm
Sven-Erik Walin, Rättvik
Notera att Strängnäs kommuns kostchef Lars Ekström är nominerad - och det är han värd. Skolmaten på skolan har, tack vare honom och vår fenomenala måltidspersonal under ledning av vår husmor Anja blivit otroligt mycket bättre. De förser varje dag våra elever och vår personal med god, nyttig och vällagad mat.

Läs mer på Magasin Måltid.
En applåd!

fredag 1 mars 2013

LEAN eller ständiga förbättringar


Sedan hösten 2012 så har vi på Åkerskolan drivit ett LEAN-arbete angående lärares arbetstid, högre kvalitet, samarbete och högre måluppfyllelse. Personalen har lagt ner ett mycket stort arbete för att identifiera och analyser förbättringsområden på skolan, och har under vårterminen fram till sportlovet tagit fram ett antal lösningsförslag på en del av de områden som behöver förbättras. En hel del av dessa förändringar kommer att märkas även för er vårdnadshavare, och kommer att ge er en bättre inblick i skolans, och era barns, arbete. Vi har nu kommit så långt att vi är redo att presentera detta för er vårdnadshavare. Vi kommer också att presentera detta på föräldrarådet 27/3.

Till att börja med så kommer detta att gälla under 6-7 veckor. Därefter utvärderar vi, gör nödvändiga förändringar, och går vidare.

För dem av er som är intresserade av, eller vill veta mer om, LEAN, kan jag rekommendera http://www.pedagogstockholm.se/Utveckling/Dolda-sidor/Lean/ samt http://www.vd-blogg.se/vad-ar-lean. Boken Detta är lean av Modig, Niklas
Åhlström, Pär är också mycket bra.

Vi har hittills i huvudsak arbetat med fem olika områden, och vi ska nedan försöka sammanfatta dem, och vilken betydelse de har för er och våra elever.

Läsprojekt Äldre lär yngre

Elever i årskurs 8 kommer att läsa och ha bokprat med elever i åk 2. Åttorna kommer att utbildas i bokprat, och kommer att arbeta i par med grupper ur åk 2. Syftet är högre måluppfyllelse, samarbete mellan arbetslagen samt en bättre kontakt mellan äldre och yngre elever. På sikt, om detta visar sig lyckat, så kan vi utöka samarbetet till åk 1-3 samt 7-9.

Trygghet, rutiner

En grupp har sett över vårt regelverk samt det rutinhäfte som finns på hemsidan. Detta arbete har lett fram till ett antal gemensamma regler för hela skolan, samt ett antal olika planscher som kommer att sättas upp i skolan, där det framgår vad som gäller i skolan och i våra lärosalar.
En konsekvensstege är framtagen, vilken innebär att om en elev bryter mot reglerna kommer att veta vad som händer. Enligt följande:

Första gången samtalar vi med eleven.
Andra gången samtalar vi med eleven och ringer hem.
Tredje gången sker ett samtal med elev och vårdnadshavare på skolan.
Fjärde gången har vi ett möte på skolan med lärare, elev, vårdnadshavare samt skolledning.

Fronter

Frontergruppen har tagit fram ett antal strukturer för Fronter, och hur vi ska använda Fronter.

Vi kommer att ändra strukturen i systemet så att det blir enklare för oss, eleverna samt er vårdnadshavare att komma åt och använda det. I systemet kommer vi att lägga in samtliga planeringar för eleverna, omdömen i de olika ämnena (finns redan nu), en idébank för lärare, olika blanketter som behövs för elever, vårdnadshavare och lärare mm. Om ni har synpunkter eller önskemål kring vad som ska finnas tillgängligt för er i Fronter, så vore vi tacksamma för en kontakt via mail, antingen via mentor eller till rektor. Vi kommer också att ta upp detta i föräldrarådet 27/3.

Samtliga vårdnadshavare finns registrerade i systemet, och har användarnamn och lösenord. Dessa är desamma som används i Dexter för fritidshemmet och förskolan, så om du som vårdnadshavare inte har fått något från skolan, så innebär det förmodligen att du har barn i andra verksamheter. Det är en inloggning/vårdnadshavare och den ger tillgång till samtliga aktuella barn. Om uppgifterna av någon anledning inte fungerar eller finns tillgängliga, så kan ni gå in på kommunens hemsida under Utbildning & Barnomsorg. I den högra spalten längst ner finns en länk benämnd ”Glömt din inloggning – klicka här”  - länk https://dexter.strangnas.se/Default.asp?page=auth/common/account

Om en inte alltför avlägsen framtid så kommer vi även att börja använda Fronter för frånvaroanmälan för elever, dvs att ni som vårdnadshavare går in och gör frånvaroanmälan digitalt.
Vi kommer också att koppla på en sms-tjänst som innebär att ni får ett sms om ert barn inte finns på plats, och inte har blivit frånvaroanmäld. Denna tjänst är gratis för er föräldrar. Om vi inte har ert mobilnummer, så vore vi tacksamma över att få det. Lämna det till ert barns mentor.



Pedagogiskt förhållningssätt

En grupp har arbetat med strukturerna för inlärning och samverkan med hemmet. Bland annat så har de tagit fram en struktur för föräldramöten och vad de ska innehålla från F-klass upp till åk 9.

De har även arbetat med olika strukturer för planering och genomförande av undervisningen. Detta kommer att bli synligt för er vårdnadshavare, samt eleverna, då planeringarna för det som ska genomföras i skolan kommer att finnas tillgängligt i Fronter. 

De har också arbetat med en struktur för att få eleverna medvetna om vad som förväntas av dem, genom lektions-, dags- och/eller veckomål i de olika ämnena. Precis som för oss vuxna, så blir det ju otroligt mycket enklare och mer motiverande att arbeta om jag hela tiden vet exakt vad som förväntas, och varför jag gör saker eller ombeds utföra vissa uppgifter. Dessa mål ska finnas ständigt tillgängliga och synliga för eleverna. Dessa målplaneringar är ett stöd för elever och lärare i deras gemensamma arbete, och kommer inte att vara automatiskt tillgängliga för vårdnadshavare. Vi kan dock självklart visa dem om intresse finns.

Pedagogiska rutiner

I tät samverkan med ovanstående grupp, så har denna grupp tagit fram bra redskap för enkel, effektiv och kvalitetssäker bedömning av eleverna i åk 1-9. Dessa består bland annat av matriser för bedömning som kommer att finnas på Fronter eller utskrivet hos läraren i respektive ämne/klass.
Detta innebär att vi kommer att kunna följa elevernas kunskapsutveckling bättre, och att ni som vårdnadshavare kommer att kunna följa ert barns utveckling i skolan.

Sammantaget så kommer allt detta innebära ett stort steg i kvalitetsutvecklingen på Åkerskolan. Vi kommer att informera er vidare, vartefter vi börjar arbeta med nya utvecklingsområden för att era barn ska få en så bra skolgång som det bara är möjligt.

From good to great... 

onsdag 27 februari 2013

Bra jobbat!!!

En mycket stolt rektor kan presentera resultaten från Åkerskolans betygsättning hösten 2012. Våra duktiga nior har, med hjälp av sina engagerade och skickliga pedagoger, presterat det bästa resultatet av alla kommunala skolor i Strängnäs.

Ett genomsnittligt meritvärde på 197,2, 80% med fullständiga betyg och 94% av våra elever är behöriga till gymnasieskolan.
Vårt medvetna och fokuserade utvecklingsarbete har givit resultat.

Och bättre ska det bli...