måndag 24 juni 2013

Utvärdering av vårt hundprojekt


Då vi har gjort en del förändringar till och från för att få projektet att fungera för både elever och oss så är det svårt att på ett bra sätt göra någon form av ”kundundersökning”. Nedan följer en rad reflektioner från lärarhåll.

1. Stort intresse för att gå hundpromenader på lunchtid, dock resulterade detta i eleverna ej åt lunch, varpå vi tog bort lunchpromenaderna.

2. Individuella tider har varit bra för enskilda elever, Ida har hunnit med detta mån, tis och vill fortsätta med detta nästa läsår, ca. 30 min per elev. Har kapacitet att arbeta med 3-4 elever ej mer per vecka. Sylvia känner att hon ej har tid att fortsätta projektet.

3. Hundarna har varit bra för akutinsatser både enskilt och i grupp. Hundarna avdramatiserar och gör eleverna mer öppna för samtal och känner sig både bekväma och sedda i hur de mår och känner.

4. Inomhus med hund har precis börjat med ett läsprojekt med en elev - för tidigt att utvärdera - dock ser eleven fram emot denna stund, är positiv och de fyra tillfällen vi träffats har eleven gjort muntliga förhör i stället för att skriva uppsats i historia.

5. Fritids fungerar en gång per vecka, två gånger hann vi ej med. Fritidstid bör ligga på en fredag, ej måndag, då andra akuta saker ofta uppkommer på måndagar, med inställda tider som följd.

6. Från åk 4-5 har endast en elev deltagit. Eleven har haft tillgång till hund 1-2 ggr/v. För elevens mående har det varit bra, men några större skillnader rent socialt har vi ännu inte sett.

7. Kontinuiteten har brustit ibland, då de inblandade lärarna har varit tvungna att prioritera annat. Detta bör åtgärdas.

Inför nästa termin kan hundprojektet fortsätta med enskilda elevtider tillsammans med Ida. Vi måste då ta fram ett bra utvärderingsinstrument för att kunna värdera nyttan av projektet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej alla, och välkommen till kommentarsfunktionen.

Lite regler kring kommentarer:

Vi håller en god ton
Vi skriver under med vårt namn

mvh

Rektorn