Då vi har gjort en del
förändringar till och från för att få projektet att fungera för både elever och
oss så är det svårt att på ett bra sätt göra någon form av ”kundundersökning”.
Nedan följer en rad reflektioner från lärarhåll.
1. Stort intresse för att gå
hundpromenader på lunchtid, dock resulterade detta i eleverna ej åt lunch,
varpå vi tog bort lunchpromenaderna.
2. Individuella tider har
varit bra för enskilda elever, Ida har hunnit med detta mån, tis och vill
fortsätta med detta nästa läsår, ca. 30 min per elev. Har kapacitet att arbeta
med 3-4 elever ej mer per vecka. Sylvia känner att hon ej har tid att fortsätta
projektet.
3. Hundarna har varit bra
för akutinsatser både enskilt och i grupp. Hundarna avdramatiserar och gör
eleverna mer öppna för samtal och känner sig både bekväma och sedda i hur de
mår och känner.
4. Inomhus med hund har
precis börjat med ett läsprojekt med en elev - för tidigt att utvärdera - dock
ser eleven fram emot denna stund, är positiv och de fyra tillfällen vi träffats
har eleven gjort muntliga förhör i stället för att skriva uppsats i historia.
5. Fritids fungerar en gång per vecka, två gånger hann
vi ej med. Fritidstid bör ligga på en fredag, ej måndag, då andra akuta saker
ofta uppkommer på måndagar, med inställda tider som följd.
6. Från åk 4-5 har endast en elev deltagit. Eleven har
haft tillgång till hund 1-2 ggr/v. För elevens mående har det varit bra, men
några större skillnader rent socialt har vi ännu inte sett.
7. Kontinuiteten har brustit
ibland, då de inblandade lärarna har varit tvungna att prioritera annat. Detta
bör åtgärdas.
Inför nästa termin kan
hundprojektet fortsätta med enskilda elevtider tillsammans med Ida. Vi måste då
ta fram ett bra utvärderingsinstrument för att kunna värdera nyttan av
projektet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Hej alla, och välkommen till kommentarsfunktionen.
Lite regler kring kommentarer:
Vi håller en god ton
Vi skriver under med vårt namn
mvh
Rektorn