fredag 1 mars 2013

LEAN eller ständiga förbättringar


Sedan hösten 2012 så har vi på Åkerskolan drivit ett LEAN-arbete angående lärares arbetstid, högre kvalitet, samarbete och högre måluppfyllelse. Personalen har lagt ner ett mycket stort arbete för att identifiera och analyser förbättringsområden på skolan, och har under vårterminen fram till sportlovet tagit fram ett antal lösningsförslag på en del av de områden som behöver förbättras. En hel del av dessa förändringar kommer att märkas även för er vårdnadshavare, och kommer att ge er en bättre inblick i skolans, och era barns, arbete. Vi har nu kommit så långt att vi är redo att presentera detta för er vårdnadshavare. Vi kommer också att presentera detta på föräldrarådet 27/3.

Till att börja med så kommer detta att gälla under 6-7 veckor. Därefter utvärderar vi, gör nödvändiga förändringar, och går vidare.

För dem av er som är intresserade av, eller vill veta mer om, LEAN, kan jag rekommendera http://www.pedagogstockholm.se/Utveckling/Dolda-sidor/Lean/ samt http://www.vd-blogg.se/vad-ar-lean. Boken Detta är lean av Modig, Niklas
Åhlström, Pär är också mycket bra.

Vi har hittills i huvudsak arbetat med fem olika områden, och vi ska nedan försöka sammanfatta dem, och vilken betydelse de har för er och våra elever.

Läsprojekt Äldre lär yngre

Elever i årskurs 8 kommer att läsa och ha bokprat med elever i åk 2. Åttorna kommer att utbildas i bokprat, och kommer att arbeta i par med grupper ur åk 2. Syftet är högre måluppfyllelse, samarbete mellan arbetslagen samt en bättre kontakt mellan äldre och yngre elever. På sikt, om detta visar sig lyckat, så kan vi utöka samarbetet till åk 1-3 samt 7-9.

Trygghet, rutiner

En grupp har sett över vårt regelverk samt det rutinhäfte som finns på hemsidan. Detta arbete har lett fram till ett antal gemensamma regler för hela skolan, samt ett antal olika planscher som kommer att sättas upp i skolan, där det framgår vad som gäller i skolan och i våra lärosalar.
En konsekvensstege är framtagen, vilken innebär att om en elev bryter mot reglerna kommer att veta vad som händer. Enligt följande:

Första gången samtalar vi med eleven.
Andra gången samtalar vi med eleven och ringer hem.
Tredje gången sker ett samtal med elev och vårdnadshavare på skolan.
Fjärde gången har vi ett möte på skolan med lärare, elev, vårdnadshavare samt skolledning.

Fronter

Frontergruppen har tagit fram ett antal strukturer för Fronter, och hur vi ska använda Fronter.

Vi kommer att ändra strukturen i systemet så att det blir enklare för oss, eleverna samt er vårdnadshavare att komma åt och använda det. I systemet kommer vi att lägga in samtliga planeringar för eleverna, omdömen i de olika ämnena (finns redan nu), en idébank för lärare, olika blanketter som behövs för elever, vårdnadshavare och lärare mm. Om ni har synpunkter eller önskemål kring vad som ska finnas tillgängligt för er i Fronter, så vore vi tacksamma för en kontakt via mail, antingen via mentor eller till rektor. Vi kommer också att ta upp detta i föräldrarådet 27/3.

Samtliga vårdnadshavare finns registrerade i systemet, och har användarnamn och lösenord. Dessa är desamma som används i Dexter för fritidshemmet och förskolan, så om du som vårdnadshavare inte har fått något från skolan, så innebär det förmodligen att du har barn i andra verksamheter. Det är en inloggning/vårdnadshavare och den ger tillgång till samtliga aktuella barn. Om uppgifterna av någon anledning inte fungerar eller finns tillgängliga, så kan ni gå in på kommunens hemsida under Utbildning & Barnomsorg. I den högra spalten längst ner finns en länk benämnd ”Glömt din inloggning – klicka här”  - länk https://dexter.strangnas.se/Default.asp?page=auth/common/account

Om en inte alltför avlägsen framtid så kommer vi även att börja använda Fronter för frånvaroanmälan för elever, dvs att ni som vårdnadshavare går in och gör frånvaroanmälan digitalt.
Vi kommer också att koppla på en sms-tjänst som innebär att ni får ett sms om ert barn inte finns på plats, och inte har blivit frånvaroanmäld. Denna tjänst är gratis för er föräldrar. Om vi inte har ert mobilnummer, så vore vi tacksamma över att få det. Lämna det till ert barns mentor.



Pedagogiskt förhållningssätt

En grupp har arbetat med strukturerna för inlärning och samverkan med hemmet. Bland annat så har de tagit fram en struktur för föräldramöten och vad de ska innehålla från F-klass upp till åk 9.

De har även arbetat med olika strukturer för planering och genomförande av undervisningen. Detta kommer att bli synligt för er vårdnadshavare, samt eleverna, då planeringarna för det som ska genomföras i skolan kommer att finnas tillgängligt i Fronter. 

De har också arbetat med en struktur för att få eleverna medvetna om vad som förväntas av dem, genom lektions-, dags- och/eller veckomål i de olika ämnena. Precis som för oss vuxna, så blir det ju otroligt mycket enklare och mer motiverande att arbeta om jag hela tiden vet exakt vad som förväntas, och varför jag gör saker eller ombeds utföra vissa uppgifter. Dessa mål ska finnas ständigt tillgängliga och synliga för eleverna. Dessa målplaneringar är ett stöd för elever och lärare i deras gemensamma arbete, och kommer inte att vara automatiskt tillgängliga för vårdnadshavare. Vi kan dock självklart visa dem om intresse finns.

Pedagogiska rutiner

I tät samverkan med ovanstående grupp, så har denna grupp tagit fram bra redskap för enkel, effektiv och kvalitetssäker bedömning av eleverna i åk 1-9. Dessa består bland annat av matriser för bedömning som kommer att finnas på Fronter eller utskrivet hos läraren i respektive ämne/klass.
Detta innebär att vi kommer att kunna följa elevernas kunskapsutveckling bättre, och att ni som vårdnadshavare kommer att kunna följa ert barns utveckling i skolan.

Sammantaget så kommer allt detta innebära ett stort steg i kvalitetsutvecklingen på Åkerskolan. Vi kommer att informera er vidare, vartefter vi börjar arbeta med nya utvecklingsområden för att era barn ska få en så bra skolgång som det bara är möjligt.

From good to great... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej alla, och välkommen till kommentarsfunktionen.

Lite regler kring kommentarer:

Vi håller en god ton
Vi skriver under med vårt namn

mvh

Rektorn