torsdag 30 maj 2013

Avslutningsdags

Återigen är det dags för avslutning.

För Lännaskolans del äger den rum i kyrkan kl. 08.00.

För Åkerskolans del så gäller Engelska parken. Åk F-5 har avslutning kl. 09.00 och åk 6-9 kl. 10.00.

Vi har genom åren haft en hel del problem med parkering på bruksområdet, och har därför kommit överens med Åkers Sweden AB att spärra av hela området ovanför den stora parkeringen vid järnvägen, dvs efter vägkorset Bruksallén-Skottvångsvägen för icke behörig trafik.

Varmt välkomna till skolavslutningen!!

onsdag 29 maj 2013

Vår skolrestaurang...

...har som en skola av 90 blivit utvald till, och omskriven i, boken White Guide Junior. Denna ges ut av White Guide som utser de bästa restaurangerna i Sverige varje år. Som jag tidigare har skrivit så blev vår kostchef Lars Ekström nominerad till Årets Kostchef. Han kom nu på 3:e plats. Grattis Lars!!

I boken White Guide junior fick rektorn en liten pekpinne (se bild), och den kommer vi att rätta till. Vårt eminenta skolkök och vår duktiga kostchef Anja Sarbak är väl värda en plats på hemsidan, och deras mat är väl värda att prova och restaurangen värd ett besök.

Varmt välkomna!

onsdag 15 maj 2013

Modersmål

Ansökningar om modersmål måste vara inne på skolan senast 31/5. Blanketter och kriterier hittar ni på kommunens hemsida här. Ansökan måste förnyas varje läsår.

tisdag 19 mars 2013

Roliga nyheter...

Vi har haft en hel del positiv press nyligen, och här kommer ett axplock:

Lördagen 16/3 skrev Strengnäs tidning om vårt LEAN-arbete och de arbetstidsmätningar som vi gjorde. Läs här.

Lördagen 2/3 Publicerades artikeln om julbetygen i de kommunala skolorna, vilket jag skrivit om tidigare i bloggen. Artikeln finns här.

25/2 Skrev tidningen om vår duktiga elevrådsordförande som tillsammans med sina kollegor från Stallarholmsskolan och Mariefredsskolan skulle åka till Tanzania inom ramen för det projekt som vi skrivit om tidigare. Och här finns den artikeln.

Linnea, Alva och Linn är nu tillbaka från sin spännande resa, och jag hoppas att vi kan få ett litet resereportage till hemsidan och bloggen.

Det är roligt när bra och spännande utvecklingsarbete uppmärksammas!

Spanska...

Efter en lite rörig situation i spanskan på skolan så har vi nu fått en ny spansklärare - Maria Gomez. Hon är, vilket namnet kanske antyder, från Spanien, och flyttade hit för ett parmånader sedan. Hon är lärarutbildad, och utmaningen för henne - och inte minst eleverna - är att lära ut spanska utan att ha annat än spanska och engelska som kommunikationsspråk. Modern forskning visar ju att språkinlärning fungerar bäst om undervisningen huvudsakligen hålls på målspråket, så vi ser detta som en ren förmån och pedagogisk fördel.

Maria kommer till att börja med att vara kvar till sommarlovet.

Välkommen, Maria!

tisdag 5 mars 2013

Årets kostchef - nominerade


Följande tio kostchefer kommer att placera sig bland de tio bästa när tävlingen avgörs på White Guide Junior-galan i Stockholm, den 27 maj 2013. Priset Årets Kostchef går till kostchefer som lyckats med uppdraget att utveckla de offentliga måltiderna i sin kommun genom kommunikation, helhetssyn, tydlighet och helhjärtat fokus på matgästen.

Nominerade (utan inbördes rangordning)

Anita Broddesson, Klippan
Björn Carlsson, Uppsala
Lars Ekström, Strängnäs
Sara Jervfors, Södertälje
Marina Rahm, Kävlinge
Jens Reinecke, Alvesta
Kimmo Stenroos, Sigtuna
Tuula Svedberg, Säter
Linn-Linn Thun, Stockholm
Sven-Erik Walin, Rättvik
Notera att Strängnäs kommuns kostchef Lars Ekström är nominerad - och det är han värd. Skolmaten på skolan har, tack vare honom och vår fenomenala måltidspersonal under ledning av vår husmor Anja blivit otroligt mycket bättre. De förser varje dag våra elever och vår personal med god, nyttig och vällagad mat.

Läs mer på Magasin Måltid.
En applåd!

fredag 1 mars 2013

LEAN eller ständiga förbättringar


Sedan hösten 2012 så har vi på Åkerskolan drivit ett LEAN-arbete angående lärares arbetstid, högre kvalitet, samarbete och högre måluppfyllelse. Personalen har lagt ner ett mycket stort arbete för att identifiera och analyser förbättringsområden på skolan, och har under vårterminen fram till sportlovet tagit fram ett antal lösningsförslag på en del av de områden som behöver förbättras. En hel del av dessa förändringar kommer att märkas även för er vårdnadshavare, och kommer att ge er en bättre inblick i skolans, och era barns, arbete. Vi har nu kommit så långt att vi är redo att presentera detta för er vårdnadshavare. Vi kommer också att presentera detta på föräldrarådet 27/3.

Till att börja med så kommer detta att gälla under 6-7 veckor. Därefter utvärderar vi, gör nödvändiga förändringar, och går vidare.

För dem av er som är intresserade av, eller vill veta mer om, LEAN, kan jag rekommendera http://www.pedagogstockholm.se/Utveckling/Dolda-sidor/Lean/ samt http://www.vd-blogg.se/vad-ar-lean. Boken Detta är lean av Modig, Niklas
Åhlström, Pär är också mycket bra.

Vi har hittills i huvudsak arbetat med fem olika områden, och vi ska nedan försöka sammanfatta dem, och vilken betydelse de har för er och våra elever.

Läsprojekt Äldre lär yngre

Elever i årskurs 8 kommer att läsa och ha bokprat med elever i åk 2. Åttorna kommer att utbildas i bokprat, och kommer att arbeta i par med grupper ur åk 2. Syftet är högre måluppfyllelse, samarbete mellan arbetslagen samt en bättre kontakt mellan äldre och yngre elever. På sikt, om detta visar sig lyckat, så kan vi utöka samarbetet till åk 1-3 samt 7-9.

Trygghet, rutiner

En grupp har sett över vårt regelverk samt det rutinhäfte som finns på hemsidan. Detta arbete har lett fram till ett antal gemensamma regler för hela skolan, samt ett antal olika planscher som kommer att sättas upp i skolan, där det framgår vad som gäller i skolan och i våra lärosalar.
En konsekvensstege är framtagen, vilken innebär att om en elev bryter mot reglerna kommer att veta vad som händer. Enligt följande:

Första gången samtalar vi med eleven.
Andra gången samtalar vi med eleven och ringer hem.
Tredje gången sker ett samtal med elev och vårdnadshavare på skolan.
Fjärde gången har vi ett möte på skolan med lärare, elev, vårdnadshavare samt skolledning.

Fronter

Frontergruppen har tagit fram ett antal strukturer för Fronter, och hur vi ska använda Fronter.

Vi kommer att ändra strukturen i systemet så att det blir enklare för oss, eleverna samt er vårdnadshavare att komma åt och använda det. I systemet kommer vi att lägga in samtliga planeringar för eleverna, omdömen i de olika ämnena (finns redan nu), en idébank för lärare, olika blanketter som behövs för elever, vårdnadshavare och lärare mm. Om ni har synpunkter eller önskemål kring vad som ska finnas tillgängligt för er i Fronter, så vore vi tacksamma för en kontakt via mail, antingen via mentor eller till rektor. Vi kommer också att ta upp detta i föräldrarådet 27/3.

Samtliga vårdnadshavare finns registrerade i systemet, och har användarnamn och lösenord. Dessa är desamma som används i Dexter för fritidshemmet och förskolan, så om du som vårdnadshavare inte har fått något från skolan, så innebär det förmodligen att du har barn i andra verksamheter. Det är en inloggning/vårdnadshavare och den ger tillgång till samtliga aktuella barn. Om uppgifterna av någon anledning inte fungerar eller finns tillgängliga, så kan ni gå in på kommunens hemsida under Utbildning & Barnomsorg. I den högra spalten längst ner finns en länk benämnd ”Glömt din inloggning – klicka här”  - länk https://dexter.strangnas.se/Default.asp?page=auth/common/account

Om en inte alltför avlägsen framtid så kommer vi även att börja använda Fronter för frånvaroanmälan för elever, dvs att ni som vårdnadshavare går in och gör frånvaroanmälan digitalt.
Vi kommer också att koppla på en sms-tjänst som innebär att ni får ett sms om ert barn inte finns på plats, och inte har blivit frånvaroanmäld. Denna tjänst är gratis för er föräldrar. Om vi inte har ert mobilnummer, så vore vi tacksamma över att få det. Lämna det till ert barns mentor.



Pedagogiskt förhållningssätt

En grupp har arbetat med strukturerna för inlärning och samverkan med hemmet. Bland annat så har de tagit fram en struktur för föräldramöten och vad de ska innehålla från F-klass upp till åk 9.

De har även arbetat med olika strukturer för planering och genomförande av undervisningen. Detta kommer att bli synligt för er vårdnadshavare, samt eleverna, då planeringarna för det som ska genomföras i skolan kommer att finnas tillgängligt i Fronter. 

De har också arbetat med en struktur för att få eleverna medvetna om vad som förväntas av dem, genom lektions-, dags- och/eller veckomål i de olika ämnena. Precis som för oss vuxna, så blir det ju otroligt mycket enklare och mer motiverande att arbeta om jag hela tiden vet exakt vad som förväntas, och varför jag gör saker eller ombeds utföra vissa uppgifter. Dessa mål ska finnas ständigt tillgängliga och synliga för eleverna. Dessa målplaneringar är ett stöd för elever och lärare i deras gemensamma arbete, och kommer inte att vara automatiskt tillgängliga för vårdnadshavare. Vi kan dock självklart visa dem om intresse finns.

Pedagogiska rutiner

I tät samverkan med ovanstående grupp, så har denna grupp tagit fram bra redskap för enkel, effektiv och kvalitetssäker bedömning av eleverna i åk 1-9. Dessa består bland annat av matriser för bedömning som kommer att finnas på Fronter eller utskrivet hos läraren i respektive ämne/klass.
Detta innebär att vi kommer att kunna följa elevernas kunskapsutveckling bättre, och att ni som vårdnadshavare kommer att kunna följa ert barns utveckling i skolan.

Sammantaget så kommer allt detta innebära ett stort steg i kvalitetsutvecklingen på Åkerskolan. Vi kommer att informera er vidare, vartefter vi börjar arbeta med nya utvecklingsområden för att era barn ska få en så bra skolgång som det bara är möjligt.

From good to great... 

onsdag 27 februari 2013

Bra jobbat!!!

En mycket stolt rektor kan presentera resultaten från Åkerskolans betygsättning hösten 2012. Våra duktiga nior har, med hjälp av sina engagerade och skickliga pedagoger, presterat det bästa resultatet av alla kommunala skolor i Strängnäs.

Ett genomsnittligt meritvärde på 197,2, 80% med fullständiga betyg och 94% av våra elever är behöriga till gymnasieskolan.
Vårt medvetna och fokuserade utvecklingsarbete har givit resultat.

Och bättre ska det bli...

fredag 8 februari 2013

Renovering mm...

Nu har vi börjat titta på renoveringen av Åkerskolan. Vi har haft en del möten med projektledare, byggare, arkitekter m fl. Lena Borg är lokal projektledare på Åkerskolan, och eventuella frågor kan ställas till henne.

Renoveringen kommer att påbörjas i sommar, och pågå - huvudsakligen i tre faser - till och med våren 2014. Det här kommer naturligtvis att ställa till en del oreda under nästa läsår, men vi kommer å andra sidan att få mycket gjort, och skolan kommer att bli fräsch.

Vi kommer att kalla till möten om detta under våren, och naturligtvis finns det möjlighet att ta del av ritningar mm. Vi kommer att diskutera detta under vårens möte(n) med föräldrarådet.

Äntligen...

fredag 1 februari 2013

Trevlig helg...

Det finns få saker som ger så mycket energi som att gå omkring på skolan och känna hur det brusar av kunskap, nyfikenhet, kreativitet och positiv energi. Det känns bra att representera en verksamhet som har så många skickliga lärare. Att vi har så många duktiga, utbildade, behöriga lärare i vår organisation är ju det som är så fantastiskt med den kommunala skolan. Det är svårslaget. Detta, och att vi tar hand om, och värnar om, alla elever som söker sig till oss, och alla som av någon anledning inte kan välja. Det känns bra. I hjärtat.

Trevlig helg...

Äntligen...

Nu är datorerna åter där de ska vara - hos eleverna. Det är bra. Arbetet fortgår nu som det ska. Flera av datorerna blev som nya. Nu gäller det bara att våra elever håller dem så. Vi återkommer i den frågan.


fredag 25 januari 2013

Elevarbeten och dess inlämning...


Ibland upplever vi att det kan vara svårt att få in elevernas uppgifter och arbeten i tid. Eftersom vi behöver tid för att göra professionella bedömningar av elevernas arbeten, så är det viktigt att dessa lämnas i god tid. Annars kan det hända att elevens betyg blir lägre än det hade behövt vara. Se nedan Skolverkets skrivning. Ni kan läsa informationen i sin helhet här: http://www.skolverket.se/kursplaner-och-betyg/fragor-och-svar-om-betyg/underlag-for-betyg-1.174310

Läraren ska planera undervisningen tillsammans med eleverna och i och med det även diskutera hur arbetet ska bedrivas och när det ska slutföras. Enligt Skolverket ligger det därmed i elevens personliga ansvar att lämna in arbeten i tid och de ska därför respektera slutdatum för inlämning av uppgifter. 

Som regel ska även ett sent arbete bedömas och ligga till grund för betygssättning, men eftersom läraren måste kunna planera sitt arbete för att ha tid att bedöma elevernas arbeten betyder inte fysisk tillgång till ett sent inlämnat arbete att det är självklart att det hinner bedömas och vägas ihop med övrigt betygsunderlag. 

Ett sent inlämnat arbete kan inte heller bedömas enligt samma kriterier som arbeten som är inlämnade i tid, utan kräver en högre kvalitativ nivå för att en likvärdig bedömning ska kunna ske. För att en rättssäker bedömning ska kunna göras krävs olika slags kunskapsredovisningar, inte enbart hemarbeten.

måndag 21 januari 2013

Datorreparationer...

Vi har upptäckt ett antal småsprickor i fästet till skärmen på många av våra datorer. Detta omfattas av garantin, men det innebär att flertalet av våra 1-1-datorer just nu är inne på reparation. Det innebär i sin tur att undervisningen i åk 6-9 blir lite mer analog under ett par veckor. Vi valde dock att skicka in alla "garantisprickor" samtidigt för att undervisningen skulle kunna läggas om under en kortare period.

Nöden är uppfinningarnas moder...


torsdag 10 januari 2013

Tanzania...

Vår ordförande för elevrådet, Linnéa Björnberg, kommer under våren att resa till Tanzania genom ett projekt som Strängnäs kommun driver tillsammans med myndigheter i Tanzania. Jag lämnar ordet till henne:


Hej alla föräldrar!

September 2012 påbörjades ett nytt projekt inom kommunen där alla tjejer från elevrådet i årskurs nio fick ansöka om att delta. De utvalda blev Linnéa Björnberg från Åkerskolan,
Alva Olin-Karlsson från Stallarholmsskolan och Linn Westlund från Mariefredskolan. Den
28/2-13 är det dags för dessa tre flickor med sällskap av Strängnäs barnombudsman och
projektledare Helena Edvinsson samt två ämnesutvecklare inom både svenska och matte,
Marianne Rutgersson och Kristin Österberg att åka till Tanzania. Där ska vi träffa de
afrikanska eleverna för att jämföra och diskutera samt förbättra ungdomsdemokratin inom
skolledningen och utveckla deras elevråd.
Redan i november fick vi besök av sex personer från byn, varav tre skolflickor. De var här
för att se hur skolan i Sverige fungerar. Då fick de vara närvarande på olika lektioner och
fick vara med och se hur de olika elevråden fungerar. Meningen med detta utbyte är att
alla ska inspireras av varandra och förbättra sitt samhälle.
Emboreet är byn vi ska till, där skolan har mycket begränsande förhållanden och det är
just därför vi vill ha er hjälp! Det är långt mellan byarna och skolan därför bor de flesta på
skolans internat. Dock är det ett stort problem med skolans tillgångar till madrasser. De
som har en madrass tvingas dela med flera, annars får barnen sova på de hårda
träsängarna.
 

Det ni kan bidra med i detta projekt är att skänka valfri summa pengar som går till madrasser (en madrass kostar ca 150 kr.), solenergi lampor och skolmaterial. Lördag den12/1 har ni möjlighet att kunna besöka Åkerskolan mellan 10 och 12 på förmiddagen. Det finns även tillgång för er att besöka Mariefredskolan lördag den 19/1 mellan 10 och 13.00, där vi tjejer kommer ha mer information tillgänglig för er med flera bilder. Då tar vi gärna emot era bidrag! Det går även att söka upp oss i skolan. Annars går det även bra att sätta in pengar till Strängnäs kommun via kontoinnehavare Helena Edvinsson på Handelsbanken;Clearing 6611
Konto: 670 898 848

OBS!
Vi behöver ert bidrag senast den 15/2-13!
Med vänliga hälsningar
Alva, Linn och Linnéa


onsdag 9 januari 2013

Öppet hus...

...har vi både på Åkerskolan och på Lännaskolan. Det är ju ett både viktigt och stort beslut att välja skola för sitt barn, och vi vill på detta sätt visa vår verksamhet och finnas till hands för frågor och information.

12/1 är det öppet hus på Åkerskolan, och alla som är intresserade av Åkerskolan är då välkomna att besöka oss, prata med elever, personal och skolledning.

19/1 är det dags för Lännaskolan, och samma sak gäller där. Elever, personal och skolledning kommer att vara tillgängliga för frågor och information om vår fina lilla skola.

I båda fallen är tiden 10-12. Det räknas som hel skoldag, och eleverna kommer att kompenseras 7/6.

Varmt välkomna!!